Dagens andre lesning fra Hebreerbrevet sier noe helt sentralt for oss som feirer jul: «Nå, …, har (Gud) talt til oss gjennom Sønnen». Brevet tenker på samme måte som evangelisten Johannes når forfatteren av brevet skriver om Sønnen at han er «innsatt som arving til alle ting, og ved hvem (Gud) også har skapt verden».
Faderen har skapt verden ved Sønnen, eller som Johannes skriver: «Alt ble skapt ved ham; uten ham er intet skapt». Hva er det som sies oss?
Johannes beskriver Sønnen som Ordet, et ord som er hos Gud og som er Gud. Ord, logos på gresk, er språk, er kommunikasjon. Ord sies. Er skaperverket i sin helhet et språk da det er blitt til ved Guds Ord? Ja, det vil jeg som teolog mene.
Vi tror på Gud som treenig, fordi Gud har åpenbart seg slik. Det er én Gud i tre personer, Fader, Sønn og Hellig Ånd. Gud er før all skapelse, er evig og vil være evig etter at all skapelse er forgått. Alt som er skapt eksisterer ved Gud, ved Guds Ord.
Les mer «Preken: Første juledag»

Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.